ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διδακτική και Τεχνικές Παρουσίασης

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Μηχανικών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %cf%80%ce%bb%cf%8006092 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Διδακτική και Τεχνικές Παρουσίασης
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικών Γνώσεων
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=31

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος είναι η διασφάλιση της δυνατότητας των φοιτητών να μάθουν τον τρόπο που θα τους οδηγήσει στο να κάνουν τους μαθητές τους να εμπεδώσουν έννοιες που διδάχτηκαν κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους. Ειδικότερα, η παροχή εξειδικευμένων διδακτικών γνώσεων μέσω καινοτόμων διαδικασιών, τεχνικών και μεθόδων σχετικά με την ανάδειξη νέων ερευνητικών τομέων στη διδακτική των θετικών επιστημών με τη χρήση τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών, την υψηλού επιπέδου γνώση σύγχρονων μοντέλων διδασκαλίας και την προετοιμασία εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη βέλτιστων πρακτικών στα αναλυτικά προγράμματα της εκπαίδευσης. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τις βασικές, πρωταρχικές διδακτικές έννοιες.
  • Να γνωρίζουν την διδακτική μετάπλαση των επιστημονικών εννοιών και να προσδιορίζουν έτσι το περιεχόμενο της διδασκαλίας και την τροχιά γνώσης των μαθητών τους.
  • Να γνωρίζουν και να κατέχουν, τόσο τις βασικές αρχές επιστημονικής σκέψης, όσο και τις διδακτικές επιστημονικές αρχές.
  • Να γνωρίζουν τις μεθόδους επιστημονικής γνώσης, τη διδακτική τεχνολογία της εκπαίδευσης, τις διδακτικές μεθόδους και να δομούν τον κύκλο μαθήματος.
  • Να διακρίνουν και να εφαρμόζουν τα είδη μάθησης και τις ψυχοπαιδαγωγικές επιστημονικές αρχές.
  • Να γνωρίζουν τις σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές διδασκαλίας.
  • Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές δόμησης μαθήματος, φακέλου μαθήματος, ηλεκτρονικού αποθετηρίου καθώς και τους τρόπους οργάνωσης και χρήσης αυτών.
  • Να γνωρίζουν τη δομή και τους παράγοντες της προσωπικότητας.
  • Να γνωρίζουν και να κατέχουν τις μεθόδους και τις ευθύνες των εκπαιδευτικών και να προσδιορίζουν τις σχέσεις: εκπαιδευτικού – μαθητή – γνώση και εκπαιδευτικού – μαθητή – υπολογιστή, με τη βοήθεια εκπαιδευτικών διδακτικών προγραμμάτων.
  • Να γνωρίζουν τους συμμετέχοντες στην εκπαιδευτική αξιολόγηση, τους τομείς αξιολόγησής τους καθώς και να εφαρμόζουν αξιολόγηση σε επίπεδο μαθητών.
  • Να διακρίνουν και να εφαρμόζουν τη διαθεματικότητα και τη διεπιστημονικότητατων διαφόρων επιστημονικών εννοιών.
  • Να δομούν διδακτικά βοηθήματα τα οποία θα συνδέουν με τις ΤΠΕ, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε εργαστηριακό επίπεδο.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Εργασία σε διαθεματικό περιβάλλον.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αλληλεπίδραση με το μαθησιακό υλικό.
  • Δυνατότητα αυτοαξιολόγησης επίτευξης μαθησιακών στόχων.
  • Εξειδίκευση θεωρητικών γνώσεων με τη χρήση πρακτικών εφαρμογών.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Παιδαγωγικά και ψυχολογικά προβλήματα στη διδασκαλία

  • Η έννοια της διδασκαλίας
  • Επιστημολογία των γνώσεων, γένεση των γνώσεων, εμπέδωση των γνώσεων και διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση των γνώσεων
  • Διδακτική σχέση: γνώση – μαθητή – καθηγητή Ψυχολογική και επιστημολογική διάσταση της διδασκαλίας
  • Γενικοί και ειδικοί σκοποί της διδασκαλίας Διδακτική μετάπλαση επιστημονικών εννοιών
  • Η ουσία της δομής του περιεχομένου της διδασκαλίας
  • Αίτια και σκοποί, δραστηριότητα και επίδραση, τροχιά γνώσεις των μαθητών και εργασία με βοήθεια

Διδακτική εκπαιδευτική τεχνολογία

  • Βασικές αρχές επιστημονικής σκέψης (συνείδησης, δραστηριότητας, παραστατικότητας, προσιτού, συστηματοποίησης και διαδοχικότητας, προσωπικής τακτικής και διαφοροποίησης, διάρκειας γνώσεων και διδακτικών μέσων εκπαίδευσης)
  • Προσόντα επιστημονικής σκέψης (ευέλικτη, τυποποιημένη, βάθος, σκοπιμότητα, λογικότητα, εύρος, κριτική σκέψη)
  • Μέθοδοι επιστημονικής γνώσης (παρατήρηση και πείραμα, ανάλυση, απομόνωση και σύνθεση, σύγκριση, γενίκευση, συγκεκριμενοποίηση και ειδίκευση, μοντελοποίηση).
  • Διδακτική τεχνολογία (προφορικός λόγος, ακρόαση, γραπτός λόγος, ανάγνωση, υλικό υποστήριξης, διδακτικό συμβόλαιο, εξωσχολική βοήθεια, ηλεκτρονικό βιβλίο, δυναμικές παρουσιάσεις, ηλεκτρονικό διαγώνισμα, χρήση εκπαιδευτικών λογισμικών, εκπαιδευτικά κοινωνικά δίκτυα, φάκελος μαθήματος).

Καθορισμός εκπαιδευτικών σχέσεων

  • Μέθοδοι και τεχνικές διδασκαλίας
  • Διδακτική επεξεργασία του εκπαιδευτικού περιεχομένου των μαθημάτων
  • Κύκλος μαθήματος
  • Αξιολόγηση μαθητή, καθηγητού και συστήματος
  • Κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών
  • Εκπόνηση διαγωνισμάτων – Βαθμολόγηση
  • Η διαδικασία της επικοινωνίας
  • Λογική και δημιουργική σκέψη για τον καθηγητή
  • Διδακτική σχέση καθηγητού – γνώση – μαθητή
  • Εκπαιδευτικά διδακτικά προγράμματα

Τεχνικές παρουσίασης

  • Δόμηση ερευνητικής εργασίας
  • Δόμηση διδακτικής παρουσίασης
  • Σύνταξη βιβλιογραφίας

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Διάλεξη με διαφάνειες, χρήση λογισμικού αποθετηρίου, χρήση ηλεκτρονικών διαγωνισμάτων αυτοαξιολόγησης και ηλεκτρονικών βιβλίων, υλικό στο e-class (παρουσίαση, quizzes κ.α.), χρήση ασπροπίνακα.
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές ηλεκτρονικά με email.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Μικροδιδασκαλία4
Ηλεκτρονικά διαγωνίσματα23
Ώρες μελέτης/εξετάσεις25
Σύνολο78
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Γραπτή τελική εξέταση (60%) με δοκιμασία πολλαπλής επιλογής και ανάπτυξης.
  • Ομαδική θεωρητική εργασία (40%). Η εργασία αποστέλλεται ηλεκτρονικά και εξετάζεται δια ζώσης.
  • Μικροδιδασκαλία διάρκειας 15 λεπτών. Διεξάγεται στους χώρους του ιδρύματος και είναι προαιρετική.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Bloom, B. & Krathwohl, D. (1986). Ταξινομία Διδακτικών Στόχων. Αθήνα: Κώδικας.
  2. Κοσσυβάκη, Φ. (2003). Εναλλακτική Διδακτική. Προτάσεις για μετάβαση από τη Διδακτική του Αντικειμένου στη Διδακτική του Ενεργού Υποκειμένου. Αθήνα: Gutenberg.
  3. Ματσαγγούρας, Η. (2000). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας τ. Α’ : Θεωρία της Διδασκαλίας. Αθήνα: Gutenberg.
  4. Ματσαγγούρας, Η. (1997). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας τ. Β’ : Στρατηγικές Διδασκαλίας. Αθήνα: Gutenberg.
  5. Μαυροσκούφης, Λ. (2008). Διδακτική Μεθοδολογία και ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  6.  Ντάβου, Μ. (2000). Οι διεργασίες της σκέψης στην εποχή πληροφορίας. Αθήνα: Παπαζήση.
  7. Σάλτας, Β. (2014). Στοιχεία Διδακτικής και παιδαγωγικής. Β΄ Έκδοση. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.