Διδακτική και Τεχνικές Παρουσίασης

Γενικά

  • Κωδικός: ΠΛΠ06092
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
  • Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (2)
  • Μονάδες ECTS: 3
  • Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=31

Περιεχόμενα μαθήματος

Παιδαγωγικά και ψυχολογικά προβλήματα στη διδασκαλία

  • Η έννοια της διδασκαλίας
  • Επιστημολογία των γνώσεων, γένεση των γνώσεων, εμπέδωση των γνώσεων και διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση των γνώσεων
  • Διδακτική σχέση: γνώση – μαθητή – καθηγητή Ψυχολογική και επιστημολογική διάσταση της διδασκαλίας
  • Γενικοί και ειδικοί σκοποί της διδασκαλίας Διδακτική μετάπλαση επιστημονικών εννοιών
  • Η ουσία της δομής του περιεχομένου της διδασκαλίας
  • Αίτια και σκοποί, δραστηριότητα και επίδραση, τροχιά γνώσεις των μαθητών και εργασία με βοήθεια

Διδακτική εκπαιδευτική τεχνολογία

  • Βασικές αρχές επιστημονικής σκέψης (συνείδησης, δραστηριότητας, παραστατικότητας, προσιτού, συστηματοποίησης και διαδοχικότητας, προσωπικής τακτικής και διαφοροποίησης, διάρκειας γνώσεων και διδακτικών μέσων εκπαίδευσης)
  • Προσόντα επιστημονικής σκέψης (ευέλικτη, τυποποιημένη, βάθος, σκοπιμότητα, λογικότητα, εύρος, κριτική σκέψη)
  • Μέθοδοι επιστημονικής γνώσης (παρατήρηση και πείραμα, ανάλυση, απομόνωση και σύνθεση, σύγκριση, γενίκευση, συγκεκριμενοποίηση και ειδίκευση, μοντελοποίηση).
  • Διδακτική τεχνολογία (προφορικός λόγος, ακρόαση, γραπτός λόγος, ανάγνωση, υλικό υποστήριξης, διδακτικό συμβόλαιο, εξωσχολική βοήθεια, ηλεκτρονικό βιβλίο, δυναμικές παρουσιάσεις, ηλεκτρονικό διαγώνισμα, χρήση εκπαιδευτικών λογισμικών, εκπαιδευτικά κοινωνικά δίκτυα, φάκελος μαθήματος).

Καθορισμός εκπαιδευτικών σχέσεων

  • Μέθοδοι και τεχνικές διδασκαλίας
  • Διδακτική επεξεργασία του εκπαιδευτικού περιεχομένου των μαθημάτων
  • Κύκλος μαθήματος
  • Αξιολόγηση μαθητή, καθηγητού και συστήματος
  • Κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών
  • Εκπόνηση διαγωνισμάτων – Βαθμολόγηση
  • Η διαδικασία της επικοινωνίας
  • Λογική και δημιουργική σκέψη για τον καθηγητή
  • Διδακτική σχέση καθηγητού – γνώση – μαθητή
  • Εκπαιδευτικά διδακτικά προγράμματα

Τεχνικές παρουσίασης

  • Δόμηση ερευνητικής εργασίας
  • Δόμηση διδακτικής παρουσίασης
  • Σύνταξη βιβλιογραφίας

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος είναι η διασφάλιση της δυνατότητας των φοιτητών να μάθουν τον τρόπο που θα τους οδηγήσει στο να κάνουν τους μαθητές τους να εμπεδώσουν έννοιες που διδάχτηκαν κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους. Ειδικότερα, η παροχή εξειδικευμένων διδακτικών γνώσεων μέσω καινοτόμων διαδικασιών, τεχνικών και μεθόδων σχετικά με την ανάδειξη νέων ερευνητικών τομέων στη διδακτική των θετικών επιστημών με τη χρήση τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών, την υψηλού επιπέδου γνώση σύγχρονων μοντέλων διδασκαλίας και την προετοιμασία εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη βέλτιστων πρακτικών στα αναλυτικά προγράμματα της εκπαίδευσης. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τις βασικές, πρωταρχικές διδακτικές έννοιες.
  • Να γνωρίζουν την διδακτική μετάπλαση των επιστημονικών εννοιών και να προσδιορίζουν έτσι το περιεχόμενο της διδασκαλίας και την τροχιά γνώσης των μαθητών τους.
  • Να γνωρίζουν και να κατέχουν, τόσο τις βασικές αρχές επιστημονικής σκέψης, όσο και τις διδακτικές επιστημονικές αρχές.
  • Να γνωρίζουν τις μεθόδους επιστημονικής γνώσης, τη διδακτική τεχνολογία της εκπαίδευσης, τις διδακτικές μεθόδους και να δομούν τον κύκλο μαθήματος.
  • Να διακρίνουν και να εφαρμόζουν τα είδη μάθησης και τις ψυχοπαιδαγωγικές επιστημονικές αρχές.
  • Να γνωρίζουν τις σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές διδασκαλίας.
  • Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές δόμησης μαθήματος, φακέλου μαθήματος, ηλεκτρονικού αποθετηρίου καθώς και τους τρόπους οργάνωσης και χρήσης αυτών.
  • Να γνωρίζουν τη δομή και τους παράγοντες της προσωπικότητας.
  • Να γνωρίζουν και να κατέχουν τις μεθόδους και τις ευθύνες των εκπαιδευτικών και να προσδιορίζουν τις σχέσεις: εκπαιδευτικού – μαθητή – γνώση και εκπαιδευτικού – μαθητή – υπολογιστή, με τη βοήθεια εκπαιδευτικών διδακτικών προγραμμάτων.
  • Να γνωρίζουν τους συμμετέχοντες στην εκπαιδευτική αξιολόγηση, τους τομείς αξιολόγησής τους καθώς και να εφαρμόζουν αξιολόγηση σε επίπεδο μαθητών.
  • Να διακρίνουν και να εφαρμόζουν τη διαθεματικότητα και τη διεπιστημονικότητατων διαφόρων επιστημονικών εννοιών.
  • Να δομούν διδακτικά βοηθήματα τα οποία θα συνδέουν με τις ΤΠΕ, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε εργαστηριακό επίπεδο.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Εργασία σε διαθεματικό περιβάλλον.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αλληλεπίδραση με το μαθησιακό υλικό.
  • Δυνατότητα αυτοαξιολόγησης επίτευξης μαθησιακών στόχων.
  • Εξειδίκευση θεωρητικών γνώσεων με τη χρήση πρακτικών εφαρμογών.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Διάλεξη με διαφάνειες, χρήση λογισμικού αποθετηρίου, χρήση ηλεκτρονικών διαγωνισμάτων αυτοαξιολόγησης και ηλεκτρονικών βιβλίων, υλικό στο e-class (παρουσίαση, quizzes κ.α.), χρήση ασπροπίνακα.
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές ηλεκτρονικά με email.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Μικροδιδασκαλία4
Ηλεκτρονικά διαγωνίσματα23
Ώρες μελέτης/εξετάσεις25
Σύνολο78

Αξιολόγηση Φοιτητών

  • Γραπτή τελική εξέταση (60%) με δοκιμασία πολλαπλής επιλογής και ανάπτυξης.
  • Ομαδική θεωρητική εργασία (40%). Η εργασία αποστέλλεται ηλεκτρονικά και εξετάζεται δια ζώσης.
  • Μικροδιδασκαλία διάρκειας 15 λεπτών. Διεξάγεται στους χώρους του ιδρύματος και είναι προαιρετική.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Bloom, B. & Krathwohl, D. (1986). Ταξινομία Διδακτικών Στόχων. Αθήνα: Κώδικας.
  2. Κοσσυβάκη, Φ. (2003). Εναλλακτική Διδακτική. Προτάσεις για μετάβαση από τη Διδακτική του Αντικειμένου στη Διδακτική του Ενεργού Υποκειμένου. Αθήνα: Gutenberg.
  3. Ματσαγγούρας, Η. (2000). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας τ. Α’ : Θεωρία της Διδασκαλίας. Αθήνα: Gutenberg.
  4. Ματσαγγούρας, Η. (1997). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας τ. Β’ : Στρατηγικές Διδασκαλίας. Αθήνα: Gutenberg.
  5. Μαυροσκούφης, Λ. (2008). Διδακτική Μεθοδολογία και ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  6.  Ντάβου, Μ. (2000). Οι διεργασίες της σκέψης στην εποχή πληροφορίας. Αθήνα: Παπαζήση.
  7. Σάλτας, Β. (2014). Στοιχεία Διδακτικής και παιδαγωγικής. Β΄ Έκδοση. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.